Lipiec 31, 2016

Jak rozmieścić meble, kolumny, zestaw grający?

Wszystkie nasze pomieszczenia charakteryzują się własnościami które wpływają  korzystnie lub nie korzystnie na akustykę pomieszczenia. Na niektóre własności nie mamy bezpośredniego wpływu (wymiar, kształt), chyba że jesteśmy na etapie budowania pomieszczenia odsłuchowego. Niektóre zabiegi które sami możemy wprowadzić mogą pomóc w polepszeniu akustyki.

Pokój o zaokrąglonych narożnikach , załamanych, nierównoległych ścianach byłby idealnym pomieszczeniem do odsłuchu muzyki. Jeżeli jego proporcje byłyby w stosunkach podanych niżej sprzyjało by to dodatkowo korzystnemu propagowaniu fal:

1 : 1,14 : 1,39 lub

1 : 1,28 : 1,54 a także

1 : 1,60 : 2,33, gdzie 1 jest wysokością pomieszczenia.

Najgorsze dobranymi proporcjami to takie które są wielokrotnością jednego z nich (np. 1 : 1 : 2).

Wracając do rzeczywistości…

Nierównoległość czy załamanie ścian i sufitu zapobiega powstawaniu fal stojących. Fale te kumulują się w narożach pokoju, gdzie najkorzystniej dla nas będzie umieszczenie pułapek basowych. Jeżeli dostosowujemy istniejące pomieszczenie do słuchania muzyki to nie mamy zbyt dużego wpływu na położenie oraz kształt ścian,  ale naszym polem do działania może być zmiana umeblowania pokoju, właściwe ustawienie głośników i  rozmieszczenie odpowiednich ustrojów akustycznych.

Poniżej przedstawiamy różne warianty ustawienia kolumn w małym pokoju. Kolorem niebieskim zaznaczono strefy, które należy szczególnie starannie wytłumić. Oczywiście pozostałe miejsca pokoju nie powinne pozostawać puste.

 

 

  1. W pomieszczeniu które jest długie ustawienie kolumn oraz mebli zostało zdeterminowane poprzez jego wymiary. W pomieszczeniu takim najczęściej zachować możemy dużą odległość kolumn od ściany oraz jesteśmy w stanie zachować sporą odległość do ścian za osobą słuchającą. Warto to wykorzystać oraz wypróbować, czy ulubione płyty zabrzmią lepiej, gdy krótsze ściany są wytłumione na większej powierzchni, czy też jedynie w narożnikach. Przy ocenie należy kierować się nie tylko pierwszym wrażeniem. Oceniajmy pomieszczenie po przesłuchaniu kilku płyt podczas kilku dni. Przy takim ustawieniu dłuższe ściany powinniśmy zabudować na dużej powierzchni w miarę symetrycznie oraz starannie. Przydatnymi tutaj mogą okazać się panele typu: piramidki akustyczne czy też dyfuzory.

001

  1. Ustawienie kolumn w sposób odwrotny wymaga 2,5 metrowej szerokości pokoju. W innym przypadku zachowanie odpowiednich odległości będzie nie możliwe. Dłuższe ściany – te za kolumnami i za miejscem odsłuchowym musimy bardzo dobrze wytłumić (np. pianka akustyczna) na całej powierzchni, natomiast duża odległość do ścian bocznych pozwala pozostawić je w tym przypadku słabiej wytłumione i udekorować jedynie elementami rozpraszającymi dźwięk.

002

  1. Kolejny pokój to pomieszczenie o proporcjach 3×4 lub 4×5. Jest to typowy pokój mieszkań w blokach. Typowe też jest usytuowanie kolumn, fotela, oraz materiałów tłumiących.Takie usytuowanie może być dobrym punktem wyjścia dla dokonywanych zmian w pokoju. Eksperymentowanie z ustawieniami będzie najlepszą drogą do uzyskania satysfakcjonującego brzmienia przy słuchaniu muzyki.

003      4. Podczas eksperymentów przy zmienianiu ustawień możemy skusić się o wypróbowanie bardziej nietypowych               wariantów. Efekt otrzymany po ustawieniu w taki sposób mebli  i kolumn może okazać się świetnym                               rozwiązaniem lub też zupełnie nie trafiony. Na pewno wszystkie próby zmian ustawień czynią nas mądrzejszymi           i sprawiają że w pewnym momencie nie trzeba będzie przesuwać mebli i kolumn by wiedzieć że takie a nie inne             rozwiązanie będzie dla nas dobre czy też nie.

004

  1. W pokoju który ma kształt litery “L” bardzo trudno jest konkretnie stwierdzić że będzie miał on dobry lub zły wpływ na akustykę, ponieważ rozmiary wnęk  i ich proporcje mogą być bardzo przeróżne. Najbezpieczniej będzie usytuować fotela odsłuchowy tyłem do naszej wnęki. Należy też wnękę wytłumić i dodatkowo zakryć kotarą. W pokojach o takich nietypowych kształtach należy eksperymentować ponieważ może okazać się że pozytywne efekty mogą przynieść nie do końca działania uzasadnione teorią.

005

Żródło:

 

Aleksander Witort Dźwięk i technika Hi-Fi, Wydawnictwo Sigma, 1988.